اخبار مرتبط

    تولید قطعات و نرم افزار های خودرویی در داخل کشور
    تاریخ ایجاد خبر : 1403/5/21
    ساعت ایجاد خبر : 12:40
    شماره خبر : 3577
    بازدید رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی از پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی، در راستاي انتقال تجربه و هم‌افزایی نسبت به عمیاتی نمودن زنجیره ارزش راهبردی قطعه‌سازی و ماشین آلات پیشرفته انجام شد.

    دکتر جعفری راد، رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی اظهار داشت: هدف پارک علم و فناوری از تبیین زنجیره راهبردی قطعه سازی و ماشین‌آلات پیشرفته، سرمایه‌گذاری، تسهیل‌گری در زمینه‌های صادرات و فروش محصولات با تکنولوژی بالا، تربیت نیروی متخصص و رفع نیازهای کشور در این حوزه  می‌باشد. 

    وی گفت: رشد و توسعه شركت‌هاي دانش‌بنیان و هم‌افزایی ميان آن‌ها، موجب سرعت بخشيدن به فرآيند تجاری‌سازی و شكل‌دهي اقتصاد دانش‌بنیان و مديريت و تسهيل گري نوآوري در راستاي شایستگی‌های محوري دانشگاه و نيازهاي صنعت كشور می‌شود.

    دكتر جعفري راد خاطر نشان كرد: بواسطه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان آذربایجان‌شرقی، توانایی تولید بخش قابل توجهی از قطعات و نرم‌افزارهای خودرویی در داخل کشور فراهم شده و صنایع می‌بایست بازار بزرگ و بالقوه خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند تا ضمن برخورداری از یک صنعت پویا و نوآور، اقتصاد مبتنی بر دانش، جایگزین اقتصاد وارداتي شود.

    وی با تاکید بر سابقه صنعتی غنی استان آذربايجان شرقي، عنوان داشت: فرهنگ تکیه به مونتاژ و واردات صرف، چالش‌های بسیاری را برای صنایع به وجود آورده است، اما امید است با ایجاد مراکز نوآوری با رویکرد انرژی، شاهد توسعه صنعت بومی خود و صادرات آن شویم. 

    دکتر جعفری راد با اشاره به ماموریت این زنجیره اظهار داشت: پارک علم و فناوري آذربایجان شرقی به منظور شناسایی ظرفیت‌های موجود و رفع چالش‌های آن، در صدد است با راهبري شرکت‌هاي زيرمجموعه، توسعه فضاي فيزيکي، راه اندازي ساختارهاي فناوري در حوزه فناوري قطعه سازی و ماشین آلات، شبکه سازي و تامين مالي، تقويت سيستم‌هاي فروش و بازرگاني، تقويت دارايي و سرمايه شرکت‌ها با تکيه و توجه به دانش فني روز فعالیت نماید. 

    رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی ادامه داد: هدف ما  شناسايي و بکارگيري سرمايه انساني متعهد و متخصص در راستاي اهداف ملي و استاني است. 

    دبیر منطقه سه کشور با اشاره به چشم انداز زنجیره ارزش در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته اظهار داشت: چشم انداز پارک آذربایجان شرقی تبدیل شدن پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی بعنوان قطب و تسهیلگر اصلی در زیست بوم فناوری و نوآوری صنعت قطعه سازی و ماشین آلات کشور در پنج سال آینده است.

    دکتر جعفری راد همچنین عنوان کرد: اهداف زنجیره ارزش قطعه‌سازی و ماشین‌آلات پیشرفته افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان قطعه ساز در پارک، تسهیل در جذب تسهیلات تبصره‌ای و .... ویژه شرکت‌های مرتبط، تسهیل در گسترش بازارهای صادراتی، افزایش همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی، راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری خطر پذیر در حوزه قطعه سازی، راه‌اندازی ساختارهای فناوری جدید در حوزه قطعه سازی است.

    دبیر زنجیره ارزش قطعه سازی و ماشین‌آلات پیشرفته گفت: در آذربایجان‌شرقی 90 درصد شرکتها خصوصی هستند و چشم‌انداز پارک به عنوان قطب صنعتی، تسهیلگری در زیست بوم فناوری در کل کشور است و مؤلفه‌ای مهم در تحقق این هدف، تکمیل زنجیره ایده تا محصول و فروش است.