اخبار مرتبط

    عملیاتی کردن زنجیره ارزش راهبردی قطعه سازی و ماشین آلات پیشرفته سنگین مهمترین ماموریت پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی
    تاریخ ایجاد خبر : 1403/4/16
    ساعت ایجاد خبر : 7:54
    شماره خبر : 3565
    رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه عبادی و سیاسی تبریز با اشاره به عملکرد پارک در دولت سه ساله مردمی سیزدهم اظهار داشت: پارک و علم فناوری استان جزء 6 پارک سطح یک کشور در کل کشور است و بعد از شهرک علمی تحقیقات اصفهان، پارک علم و فناوری استان در رتبه دوم از نظر بودجه قرار دارد.

    به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه عبادی و سیاسی تبریز با اشاره به عملکرد  پارک در دولت سه ساله مردمی سیزدهم اظهار داشت: پارک و علم فناوری استان جزء 6 پارک سطح یک کشور در کل کشور است و بعد از شهرک علمی تحقیقات اصفهان، پارک علم و فناوری استان در رتبه دوم از نظر بودجه قرار دارد.

    وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود ابراز داشت: زنجیره ارزش راهبردی قطعه سازی و ماشین آلات پیشرفته سنگین در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی یکی از دستاور های مهم برای استان است که اولین بار در آذربایجان شرقی توسط پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تدوین شده است و در این راستا همکاری با پارکهای علم و فناوری هرمزگان، خوزستان، گیلان، مازندران و گلستان در دستور کار قرار کرفته است.
    وی ادامه داد: ایجاد زمینه همکاری، ارتباط و تجاری سازی با حضور در نمایشگاه هایی نظیر ایران اکسپو،نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی،نمایشگاه صنعت خودرو از جمله مسائل مهم پارک است. 

    رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی عنوان داشت: هدف از تدوین سند مذکور، بررسی همه چالش های موجود در صنعت قطعات خودرو از مرحله ایجاد زیر ساخت نظیر تامین مواد اولیه و ماشین آلات تولید تا کلیه فرآیندهای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و فروش محصولات مذکور که در ایجاد ارزش افزوده نقش اساسی ایفا می‌کند، بوده و ارائه راهکارهای مرتبط می باشد.

    وی گفت: در راستای ایجاد ارتباط موثر و پایدار با صنایع مهم و حیاتی کشور و همچنین بهره‌گیری از پشتوانه و توان علمی با شرکت های پالایش نفت بندر عباس، نفت ستاره خلیج فارس، فولاد هرمزگان و اسکله بندرگاه شهید رجایی  زمینه‌ی همکاری‌های مشترک گفت و گو را فراهم آوردیم. 

    رئیس پارک و علم و فناوری متذکر شد: یکی دیگر از دستاورد مهم در دولت سیزدهم، ایجاد قانون جهش دانش بنیان است که طبق این قانون هر شرکت صندوق ریسک‌پذیری ایجاد کرده و به عنوان اعتبار مالیاتی آن شرکت شناخته می‌شود. 

    دکتر جعفری‌راد اذعان داشت: برنامه پارک علم و فناوری برای حفظ و نگهداشت نخبگان، تبیین برنامه های تسهیلات مالی و زیر ساخت ها می‌باشد به نحوی که هم اکنون تسهیلات تبصره 16 و 18 و کمک های صادراتی  پارک علم و فناوری برای نخبگان عامل موثری برای نگهداشت این سرمایه های علمی شده و حتی مهاجرت معکوس از کشور هایی نظیر کانادا به ایران داشتیم.

    رئیس پارک علم و فناوری با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش بنیان در استان عنوان کرد: پارک علم و فناوری با  362 شرکت و  رشد 235 درصدی، مفتخر است که با هدف ایجاد بازار فروش برای شرکت های فناور و دانش بنیان پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی میزان صادرات را از  13 میلیون به  25.2 میلیون دلار برساند.

    وی عنوان کرد: پارک علم و فناوری استان به عنوان برترین پارک در حوزه تعاملات بین‌المللی در میان کلیه پارک‌های کشور انتخاب شده است همچنین به عنوان پارک برتر در اجرای طرح ملی گرنت فناوری در کلیه پارک‌های کشور و کسب رتبه یک کشور برای تکمیل سامانه جان اقتصادی شده است.

    وی با تاکید بر خودباوری  جوانان در عرصه فناوری و نوآوری تصریح کرد: هدف اصلی پارک، ایجاد خودباوری و ایجاد زمینه پیشرفت برای جوانان است، شناسايي و جذب نخبگان مهارتي، ترويج فرهنگ نوآوري و ارائه محصولات متناسب با بازار داخلي، ايجاد امكانات براي ارتباط با نخبگان، برگزاري دوره هاي كارآفريني، شناسايي و معرفي ايده هاي نخبگان و تامين فضاي كار جرئی از وظایف پارک علم و فناوری است که این مسیر برای رسیدن به هدف اصلی، تسهیل گردد. 

    دکتر جعفری راد همچنین در پایان سخنان خود به انتخابات اشاره کرد و گفت: ما اکنون منتظر یک حرکت مهمی هستیم که توسط عموم مردم در این حوزه اتفاق بیفتد تا همه در میدان باشند و همه بدانند که مشارکت گسترده یعنی ایران قوی، امنیت کامل، عزت و تعالی کشور، زیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود اشاره فرمودند که مشارکت و انتخابات می‌تواند یک نقطه جدید بر مبنای تحول باشد.