اخبار مرتبط

    بررسی راهکارهای کسب مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری در دانشگاه تبریز
    تاریخ ایجاد خبر : 1403/2/25
    ساعت ایجاد خبر : 13:45
    شماره خبر : 3527
    راهکارهای پیشنهادی کسب مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری با حضور روسا دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و روسای پارک‌های علم و فناوری استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان و قزوین به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، در نشست بررسی راهکار‌های کسب مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری در دانشگاه تبریز با شاره به اهمیت این موضوع اظهار داشت: موضوع مرجعیت علمی برای اولین بار در بیانات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۴ مطرح شد، بر اساس فرمایشات‌ایشان هدف پژوهش دو چیز است: «یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری و دوّم حلّ مسائل کنونی و آینده‌ی کشور»( مقام معظم رهبری، ۲۰/۰۳/۱۳۹۷).
    دکتر جعفری راد اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین راهکار‌ها برای رسیدن به مرجعیت علمی در جامعه دانشگاهیان پیشتازی در عرصه علم و نوآوری است به گونه‌ای که دنیا از دستاورد‌ها و نوآوری‌های علمی کشورمان استفاده کند.
    وی گفت: استفاده از تولیدات علمی دانشگاهی، غالباً با شاخص‌های استنادی سنجیده می‌شود. این شاخص‌ها به نوعی نشان می‌دهند که یک اثر علمی تولید شده تا چه اندازه مبنای تولید آثار علمی جدیدتر بوده است و در علم جدید تأثیر گذاشته است. بر این اساس هم کیفیت و هم کمیت تولیدات علمی باید همزمان مورد بررسی و سنجش قرار بگیرند تا هدف پیشتازی در علم میسر شود.
    رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در ادامه افزود: توسعه همکاری‌های دانشگاه با بخش‌های اقتصادی و شرکت‌های بزرگ با استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی تحقق و توسعه و سرمایه‌گذاری، حمایت از توانمندسازی تخصصی و اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه و جذب آنان به عنوان هیأت علمی و حتی دانشجوی پسا دکتری، حمایت از بلوغ و توسعه زیر ساخت‌های فناوری و آزمایشگاهی در دانشگاه از دیگر اهداف این توافق نامه است.
    دکتر صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز در ابتدا با اشاره به لزوم برگزاری این نشست گفت: نشست هم‌اندیشی کسب مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری، بیشتر به منظور ارایه راهکار‌های پیشنهادی عملی برای طرح و حضور در جلسه آتی رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با موضوع« مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری» است که این اجلاس در خردادماه سالجاری برگزار خواهد شد.
    وی در ادامه با بیان اینکه ماموریت ما با برگزاری این نشست، تشکیل کارگروه برای تدوین راهکار‌های عملی برای کسب مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری، برای ارایه در اجلاس آتی رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری است، تصریح کرد: برای رسیدن به مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری باید با توجه به فرامین و بیانات مقام معظم رهبری و اسناد بالدستی وزارت عتف عمل کنیم.

    لازم به ذکر است، در این نشست همچنین برخی رؤسا دانشـگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و رؤسای پارک‌های علم و فناوری به ارایه راهکار‌ها و پیشنهادی خود پرداختند که از جمله این راهکار‌ها می‌توان به تنوع بخشی به پذیرش دانشجویان بین‌المللی با سطح کیفی بالا از طریق بورس‌های تحصیلی-صنعتی، اعطای گرنت فناورانه برای دانشجویان نخبه و اساتید برجسته، افزایش کمی و کیفی نشریات نمایه شده بین‌المللی حوزه نوآوری و فناوری، برگزاری تور‌های فناورانه بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی فناورانه، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری ریسک‌پذیر ارزی، برگزاری نمایشگاه‌های فناورانه بین‌المللی در کشور‌های همسایه، شرکت فعال در برنامه‌های بین‌المللی تبادل استاد و دانشجو، حمایت از برگزاری کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی، حمایت از تولیدات دانش بنیان و توسعه اقتصاد دانش بنیان، حمایت ویژه از دستاورد‌های پژوهشی شاخص، توجه به حوزه‌های فناوری تأثیرگذار جهانی از جمله امنیت غذایی و انرژی، تقویت دیپلماسی علمی در سطح ملی و بین‌المللی، کاربردی نمودن پژوهش‌ها در راستای توسعه فناوری (جامعه و صنعت)، ایجاد روحیه‌امید و خود باوری در میان دانشگاهیان، تدوین آیین‌نامه برای حمایت و جذب اساتید مدعو خارجی، ایجاد و راه‌اندازی دفاتر فعال در پیمان‌های بین‌المللی در کشور، تشکیل قطب پژوهشی شمالغرب در راستای پژوهش‌های کاربردی و توسعه فناوری، تقویت عقلانیت اجتماعی دانشگاهیان در مواجهه با مسائل جامعه، ایجاد نظام بهره وری برای استفاده بهینه از امکانات دانشگاه‌ها و رصد عملکرد آن‌ها، برگزاری المپیاد‌های جهانی موضوعی در کشور. پویایی در ساختار‌ها با استفاده بهینه از منابع انسانی و ایجاد استقلال مدیریتی در دانشگاه‌ها اشاره کرد.


    بازنگری در آیین‌نامه‌های ترفیع و ارتقا اعضای هیأت علمی، گسترش ارتباط با محافل علمی برتر دنیا، حمایت ویژه از نخبگان علمی و فرهنگی دانشگاهی و ایجاد ساز و کار‌های انگیزشی لازم، حمایت ویژه از تحقیقات محصول محور، ارتقاء وضع معیشتی و رفاهی اعضای هیأت علمی، ایجاد مراجع فناوری تخصصی در پردیس‌های علم و فناوری، ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها در چالش‌های جهانی، جذب‌ایده‌های فناورانه و نوآورانه در حوزه بومی‌سازی و تولید قطعات با فناوری‌های نوظهور در مرکز رشد دانشگاه، تبدیل شدن مرجعیت علمی به هدف عمومی در جامعه نخبگان دانشگاهی و در بین مسئولین اجرایی، عدم تقلید یکسویه از تولیدات علمی و فناورانه سایر کشور‌ها و ترجمه گرایی، تشویق به انجام پژوهش‌های کاربردی، مشارکت فعال در کنسرسیوم‌های بین‌المللی علمی، ایجاد کارگروه‌های پژوهشی بین دانشگاه‌ها برای ارتقای سطح تحقیقات، تأسیس مراکز نوآوری متناسب با ماهیت و قابلیت‌های هر منطقه و... از جمله دیگر پیشنهاد‌های مطرح شده در این جلسه بود.