اخبار مرتبط

    لزوم تامین زیرساخت برای واحد های نیمه صنعتی شهرک های فناور پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی
    تاریخ ایجاد خبر : 1403/1/29
    ساعت ایجاد خبر : 10:16
    شماره خبر : 3511
    اولين جلسه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان، با حضور استاندار آذربايجان شرقي، معاون اقتصاد دارايي استاندار، رئيس پارك علم و فناوري و جمعي از فعالين عرصه اقتصاد برگزار گرديد .

    در اين جلسه، دكتر جعفري راد، رئيس پارك علم و فناوري آذربايجان شرقي با اشاره به منويات مقام معظم رهبري و اتكا به شعار سال اظهار كرد: استان اذربایحان شرقی  با دارا بودن 352 شركت دانش بنيان در مقايسه با كل كشور رتبه پنجم را كسب نموده  و در تلاشيم براي سال هاي اتي، رتبه هاي سوم را كسب نماييم.

    وي با تاكيد بر اينكه پارك علم  فناوري در همه عرصه هاي پيشرفت فناوري تاثير گذار است عنوان كرد  :در بين 8 رديف تقسيم بندي فناوري،  شركت هاي ما در عرصه ماشين الات و تجهيزات پيشرفته با 27.8 درصد، رتبه حائز اهميتي دارند.

    دکتر جعفری راد همچنین در ادامه گفت: تامین زیر ساخت های لازم برای استقرار واحد های نیمه صنعتی شرکت‌های فناور در پارک علم و فناوری یکی از مسایل مهم و قابل پیگیری برای پیشرفت در روند تولید است. 

    رئیس پارک علم و فناوری همچنین اظهار کرد: تعیین تعداد شرکت های دانش بنیان به تناسب دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها در سال 1403 یکی دیگر از درخواست های پارک علم و فناوری است که این چشم انداز یک ساله با تلاش ها  و برنامه ریزی های تخصصی، تا پایان سال محقق گردد. 

    استاندار اذربایجان شرقی نیز در این جلسه
    با بیان اینکه در اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه جهش تولید هیچ تردیدی نیست، افزود: باور قلبی ما این است که تکیه بر دانش روز و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، راه میان‌بر برای جهش تولید است و اگر قرار است اتفاقی در این زمینه بیفتد در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که پایه مردمی دارند، به منصه ظهور می‌رسد.
     
    دکتر رحمتی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان امسال باید خودی نشان دهند، گفت: بعد از گذشت یک دهه فرازونشیب، افکار عمومی و بخش تولید آماده ثمردهی فعالیت‌های دانش‌بنیان هستند و امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.
     
    استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نگاه ما به این شرکت‌ها، نگاه حل مسأله است، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خیلی از مسائل و مشکلات ما را حل کنند و با وجود این شرکت‌ها، هیچ بن‌بستی در بخش تولید و صنعت نباید وجود داشته باشد.
     
    وی با اشاره به سابقه تاریخی و ظرفیت‌های بالای آذربایجان شرقی در حوزه علم و فناوری، گفت: در حال حاضر استان از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه پنجم کشور را دارد و امسال باید به رتبه سوم برسیم که با وجود ظرفیت‌های استان، هدف دور از انتظاری نیست.
     
    دکتر رحمتی با تاکید بر اینکه همه صنایع باید در مسیر زنجیره‌های ارزش توسعه یابند، گفت: این امر حتماً نیازمند شرکت‌های دانش‌بنیان است.
     
    وی با بیان اینکه به دنبال یک اقتصاد دانش‌بنیان هستیم که نتیجه آن جهش تولید باشد، افزود: آن‌چه در این زمینه از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار داریم کمک به کاهش هزینه‌ها، ارتقای بهره‌وری، افزایش کیفیت و رقابت‌پذیر کردن محصولات تولیدی است.
     
    دکتر رحمتی تصریح کرد: این موضوع فقط منحصر به بخش صنعت و تولید نیست و همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی باید از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده کنند.
     
    استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به عملیات غرورآفرین وعده صادق و قدردانی از نیروهای مسلح کشورمان، گفت: امروز دشمن به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام از طریق فشار اقتصادی با شیوه‌های مختلف است که راه مقابله با این هجمه‌ها، اعتماد به جوانان، اقتصاد مقاومتی، استفاده از دانش روز و شرکت‌های دانش‌بنیان است.
     
    وی گفت: کشور ما در صنایع دفاعی به آخرین فناوری‌های روز دست یافته و در سایر بخش‌ها هم می‌تواند به برکت شرکت‌های دانش‌بنیان و با حمایت‌های دولت و با همت مجاهدان اقتصادی، حماسه‌آفرینی کند.
     
    دکتر رحمتی گفت: دشمنان در کنار فشار اقتصادی، با جنگ روانی و دروغ‌پردازی در فضای مجازی به دنبال مسموم کردن افکار عمومی هستند که مقابله با این توطئه‌ها نیز جز با جهاد تبیین و بیان دستاوردها و افتخارات کشور امکان‌پذیر نیست.
     
    وی با اشاره به تعدد خدمات و تسهیلات دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، خواستار تدوین دستورالعملی جامع در این زمینه برای ارائه به صنایع بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط دبیرخانه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان شد.

    وی با اشاره به مصوبه هیأت دولت مبنی بر اختصاص حداقل 5 درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان و 20 درصد از منابع مصوب جزء 2 بند ب تبصره 18 قانون بودجه به طرح‌های تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری با تشخیص و تصویب شورای برنامه‌ریزی استان، گفت: این مصوبه منابع خوبی در اختیار استان قرار می‌دهد و امسال از این محل هم می‌توانیم حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم.

     

    استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر توجه جدی دستگاه‌ها به خرید محصولات دانش‌بنیان براساس قانون جهش تولید، تشکیل صندوق‌های خطرپذیر، تسریع در راه‌اندازی کارخانه نوآوری تبریز، مشارکت فعال دانشگاه‌های استان در تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیل‌گری در فرایند ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و پیگیری اجرای تفاهم‌نامه استانداری با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تاکید کرد.

    دکتر رحمتی با تاکید بر اینکه همه بخش‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان نقش دارند، افزود: همه دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی، فعالان تولید و حتی دستگاه‌های نظارتی برنامه اجرایی و عملیاتی مشخص داشته باشند و همه دست به دست هم دهیم تا امسال یک قدم اساسی در این زمینه برداریم.
     
    وی تصریح کرد: هیچ کس نباید در این زمینه بدون ماموریت باشد، چراکه اگر خواستار رشد و پیشرفت هستیم باید باور داشته باشیم که راهی جز اقتصاد دانش‌بنیان وجود ندارد.
     
    در این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی هم دیدگاه‌های خود را درخصوص تدوین برنامه عملیاتی جهش تولید دانش‌بنیان استان برای سال 1403 ارائه کردند.
     
    در پایان از حامیان یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس 2023) تجلیل و قدردانی شد.