اخبار مرتبط

    اختصاص اعتبار 4880میلیارد ریالی طرح‌های علمی و فناوری در سفر رییس جمهور به استان
    تاریخ ایجاد خبر : 1401/5/7
    ساعت ایجاد خبر : 23:1
    شماره خبر : 3174
    رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از اختصاص 4880 میلیارد ریال اعتبار از محل مصوبات سفر اخیر رییس جمهور به آذربایجان شرقی برای تکمیل طرح‌های علمی و فناوری استان خبر داد.

    دکتر عبدالرضا واعظی در هفتمین گپ تایم (عصرانه فناوری) پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: پس از پیگیری‌های مختلف و حمایت‌های استانداری آذربایجان شرقی برای نخستین بار در سفر رییس جمهور به استان اعتباری برای اجرای پروژه‌های حوزه فناوری مصوب شده است.
    وی افزود: دو هزار میلیارد ریال از این مصوبه توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور، یک هزار و 500 میلیارد ریال توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، 380 میلیارد  ریال از طریق وزارت علوم و هزار میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانی تأمین خواهد شد.
    دکتر واعظی با اشاره به مشکل دسترسی فناوران به مجتمع عصر انقلاب و طرح‌های توسعه‌ای پارک علم و فناوری استان، اظهار کرد: 180 میلیارد ریال برای ایجاد رمپ دسترسی از آزادراه تبریز –سهند به مجتمع عصر انقلاب در سفر اخیر رییس جمهور به استان تخصیص‌یافته و با رایزنی‌های انجام‌شده با سرمایه‌گذار آزادراه تا دو ماه دیگر خروجی از آزادراه تبریز –سهند ایجاد خواهد شد.
    به گفته وی همچنین تملک 200 هکتار از اراضی ملی توسط پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برای ایجاد واحدهای تولیدی صنعتی و نیمه‌صنعتی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مورد تصویب قرارگرفته که در اسرع وقت این زمین‌ها تملک و در اختیار شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان قرار خواهد گرفت.
    ریس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز به کار دفتر تعاملات علمی و فناوری ایران و سازمان همکاری شانگهای در ایران و چین گفت: شرکت‌های متقاضی به بهره‌مندی از امکانات این دفتر می‌توانند درخواست خود را به واحد روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی ارائه بکنند.
    دکتر عبدالرضا واعظی افزود: برای پیشبرد اهداف این دفتر و ارائه خدمات به‌تمامی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کشور،200 میلیارد ریال اعتبار توسط ریاست جمهوری تخصیص‌یافته است.
    رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به تصویب طرح ملی فرصت فناورانه گفت: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان برای توسعه بازار محصولات فناورانه خود در سایر استان‌های کشور می‌توانند از 6 ماه تا 2 سال در پارک علم و فناوری استان مدنظر مستقر شوند.
    دکتر واعظی همچنین از امکان بهره‌مندی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان از تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه خبر داد.
    وی افزود: شرکت‌های متقاضی می‌توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه اعتبارات معاونت علمی و فناوری به آدرس siam.isti.ir از تسهیلات مالی تا سقف 500 میلیارد ریال بهره‌مند شوند.
    عبدی مشاور حقوقی استاندار نیز با اشاره به اهمیت توجه به مسائل حقوقی در عقد قراردادهای فناورانه گفت: استانداری آذربایجان شرقی در نظر دارد مشاوره‌های لازم را به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان ارائه کند تا این شرکت‌ها با مشکلات حقوقی مواجه نشوند.
    مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز گفت: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان به‌شرط ارائه اظهارنامه از معافیت 100 درصدی مالیاتی برخوردار می‌شوند.
    عیسی اورج زاده بابیان اینکه حل مشکلات اقتصادی کشور درگرو توجه به اقتصاد دانش‌بنیان است افزود: با اتکا به فناوری شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان می‌توانیم شاهد رشد، شکوفایی و بالندگی کشورمان باشیم ازاین‌رو اداره کل امور مالیاتی استان با نگاه ویژه‌ای درصدد حل مشکلات مالیاتی این شرکت‌ها است.
    وی با اشاره به آشنا نبودن بسیاری از شرکت‌های فناور با آیین‌نامه‌ها و اصول مالیاتی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان با همکاری پارک علم و فناوری استان خبر داد.
    مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در آذربایجان شرقی هم گفت: این بانک به‌منظور حمایت از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان تسهیلات مالی متنوعی را در نظر گرفته است.
    ایمان صمدی افزود: بانک مهر ایران آمادگی ارائه تسهیلات با نرخ 3 درصد برای تأمین نصف هزینه‌های شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را دارد.
    به گفته وی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان همچنین می‌توانند از تسهیلات کوتاه‌مدت با نرخ 0.3 درصد بهره‌مند شوند.
    مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در آذربایجان شرقی همچنین از پرداخت تسهیلات 5 هزار میلیارد ریالی برای شرکت‌های فناور و عقد تفاهم‌نامه فروش محصولات فناورانه در قالب کالا کارت خبر داد.
    به گفته وی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی که حقوق و دستمزد کارمندان خود را از طریق این بانک پرداخت کنند برای کارکنان آن شرکت تا سقف 2 هزار میلیون ریال تسهیلات با نرخ بهره 4 درصد پرداخت خواهد شد.
    در هفتمین گپ تایم فناوری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر ضمن دیدار صمیمی با مدیران استانی و هیات رئیسه پارک علم و فناوری به بیان مشکلات، مسائل و چالش‌ها پرداختند.