اخبار مرتبط

    نیاز به مشارکت بخش خصوصی در تحقیق و توسعه فناوری
    تاریخ ایجاد خبر : 1401/4/25
    ساعت ایجاد خبر : 11:21
    شماره خبر : 3171
    رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مشارکت بخش خصوصی در تحقیق و توسعه حوزه فناوری و نوآوری را ضروری دانست.

    دکتر عبدالرضا واعظی در  اولین رویداد توسعه اکوسیستم نوآوری در استان ها (تانا) در زنجان با اشاره به سهم کمتر از یک درصدی  تحقیق و توسعه در  بودجه کشور گفت:در کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هلدینگ های خصوصی نقش بسزایی در طراحی،توسعه و تولید محصولات و خدمات فناورانه و دانش بنیان بر عهده دارند.
    وی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه های پنجم و ششم بایستی در سال ۱۴۰۴  چهار درصد از GDP به حوزه فناوری اختصاص یابد که با شرایط کنونی به این هدف نمی توان دست یافت.
    دکتر واعظی با انتقاد از نگرش هزینه ای به تحقیق و توسعه در صنایع و ارگان ها اظهار کرد:منابع مصرفی در واحد‌های R&D  باید سرمایه گذاری در نظر گرفته شود و فرهنگ سازی لازم در این خصوص انجام یابد.
    وی با بیان اینکه صنایع مونتاژی نیازی به تحقیق و توسعه ندارند بیان کرد:برای ارتقا سطح فناوری در کشور و تولید محصولات دانش‌بنیان باید به  تولید درون زا مبتنی بر فناروی و تحقیق و توسعه توجه کرد.
    رییس  پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی  تقویت فرهنگ و گفتمان R&D در میان مدیران،صنایع و فناوران،تقویت زیرساخت های قانونی،کاربست سیاست های تشویقی،رفع موانع تولید پ درون زا نمودن تولید و هم نوآوری صنایع و فناوران را راهکاری تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور بیان کرد.
    نخستین رویداد توسعه اکوسیستم نوآوری در استان ها (تانا) با هدف رفع  بی واسطه نیازها و چالش ها بین صنایع و فناوران  با حضور  صاحبان ایده، شرکت های فناور و دانش‌بنیان ،مدیران سازمان ها و صنایع و اساتید و دانشجویان توسط پارک علم و فناوری زنجان برگزار شد و مهر ماه سال جاری رویداد تانا به میزبانی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در تبریز برگزار خواهد شد.