لزوم تکیه‌بر اقتصاد دانش‌بنیان بجای اقتصاد نفتی
تاریخ ایجاد خبر : 1400/6/18
ساعت ایجاد خبر : 23:22
شماره خبر : 2074
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی بر بهره‌گیری از اقتصاد دانش‌بنیان بجای اقتصاد وابسته به نفت تأکید کرد.

دکتر عبدالرضا واعظی همزمان با هفته تعاون در بازدید از شرکت‌های فناور مستقر در مرکز نوآوری و توسعه تعاون آذربایجان شرقی با اشاره به‌ضرورت بهره‌گیری از نفت برای توسعه زیرساخت‌های لازم برای تبدیل علم به ثروت گفت: اکنون سیاست نظام بر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان استوار است و باید با حمایت از جوانان فناور اقتصاد کشور را نجات داد.
وی با اشاره به عبور تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 6 هزار شرکت اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر ایجاد 400 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور تأکید دارند.
دکتر واعظی با تأکید بر مسئولیت‌پذیری دانشگاه در قبال فارغ‌التحصیلان و دانشجویان فناور تصریح کرد: علم بایستی منجر به خلق ارزش و اشتغال شود و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی همواره در تلاش است که به‌عنوان حلقه ارتباطی بین دانشگاهیان و فناوران و صاحبان صنایع محصولات دانش‌بنیان و فناور را به صنعت عرضه کند.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی بیان کرد:هم اکنون 381 شرکت فناور و دانش‌بنیان در 17 مرکز رشد و نوآوری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر هستند و تا پایان سال تعداد مراکز رشد و نوآوری این پارک به 22 مرکز خواهد رسید.
وی به آغاز فعالیت صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: این صندوق باهدف تسریع فرآیند تبدیل ایده به ثروت و جلوگیری از بروکراسی و جبران عدم تمایل نهادهای مالی سنتی برای تأمین مالی حوزه‌های فناوری و نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تسهیلات لازم را ارائه خواهد کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی هم خلاقیت و نوآوری را شرط اصلی تداوم تولید، پایداری و اشتغال‌زایی شرکت‌های تعاونی دانست و گفت: این مرکز نوآوری نقش بسزایی در ایجاد ارزش و نوآوری در شرکت‌های تعاونی می‌تواند داشته باشد.
دکتر فتحی بابیان ضرورت حمایت فکری و عملیاتی از شرکت‌های تعاونی فناور و دانش‌بنیان افزود: شرکت‌های تعاونی که مبتنی بر فعالیت و حضور مردم و اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کنند؛ تأثیر شگرفی می‌توانند در اقتصاد کشور داشته باشند.
به گفته وی در نخستین فراخوان استقرار در مرکز نوآوری و توسعه تعاون استان،60 شرک تعاونی خواستار حضور در این مرکز بوده‌اند که از این تعداد هم‌اکنون 17 شرکت تعاونی پذیرش‌شده‌اند.
دکتر محسنی رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز بر ضرورت بهره‌جویی از پتانسیل‌های سازمان وادارات مختلف و همکاری مشترک آن‌ها برای حمایت از زیست‌بوم نوآوری تأکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی استان آمادگی همکاری در زمینه‌های مختلف فناوری و نوآوری در حوزه‌های مختلف علوم را دارد.