اخبار مرتبط

    نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی با اصحاب رسانه
    تاریخ ایجاد خبر : 1402/11/18
    ساعت ایجاد خبر : 20:16
    شماره خبر : 3467
    به منظور ارائه اقدامات و دستاوردهای اخیر پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی در دهه مبارک فجر، نشست خبری رئیس پارک علم و فناوری استان با حضور خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و نشریات ملی و استانی برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، دکتر سعید جعفری راد رئیس پارک علم و فناوری استان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی، گزارشی در خصوص عملکرد این مجموعه ارائه داد و گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری، که امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند، در بخش فناوری به پیشرفت‌هایی دست یافتیم که یکی از این پیشرفت‌ها، افزایش ۳۰ درصدی شرکت‌های دانش بنیان در سه ماهه سوم امسال نسبت به سال گذشته می‌باشد. 
    وی افزود: پرداخت تسهیلات اعطایی به متقاضیان بر اساس ارزیابی و عارضه‌یابی صورت می‌گیرد و روند پرداخت به این‌صورت است که در ابتدا شرکت‌ها در خصوص نحوه پیشرفت کار، فرایند فروش و بازاریابی و تولید محصول مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت کسب شرایط لازم، از سوی پارک استان به شرکت متقاضی تسهیلات اعطاء می‌شود. 
    دکتر سعید جعفری راد کسب رتبه اول از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای تکمیل سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) و جانمایی ۴۹۳ محصول فناورانه در این سامانه، مشارکت پارک علم و فناوری در برگزاری نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ و دریافت ۷۹۱ طرح و عرضه ۵۷۷ طرح در نمایشگاه، برگزاری نمایشگاه رینوفست (دانش‌آموزی) برای اولین بار و ایجاد مرکز رشد مشترک با دانشگاه هنر اسلامی تبریز را از اقدامات اخیر پارک علم و فناوری استان اعلام کرد.
    رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به وجود ۲۴ مرکز رشد مشترک در سطح استان اظهار کرد: از این تعداد ۱۷ مرکز در شهرستان‌های مختلف مانند مراغه، میانه، بناب، مرند، هشترود، سراب، آذرشهر، شبستر، جلفا، ملکان، عجب‌شیر، اهر و ورزقان فعال هستند و این استان از نظر تعداد مرکز رشد شهرستانی در سطح کشور رکوردار است. 
    وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی یکی از پارک‌های سطح یک کشور می‌باشد اظهار کرد: پارک علم و فناوری در صدد این بوده که با برگزاری جشنواره‌های صنعت کشاورزی و باغداری، همچون جشنواره رویش‌ایده فناورانه سیب مراغه و جشنواره‌ایده نو در کار آفرینی صنعت کشاورزی در زمینه پسته و زعفران مرند، پیشرفت‌های حوزه کشاورزی را به نمایش گذارد.
    دکتر جعفری‌راد در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه رمپ مجتمع عصر انقلاب واقع در شهرک ‌اندیشه اشاره کرد و گفت: این پروژه بعد از سال‌ها به مرحله عملیاتی رسید و تلاش داریم در مدت زمان کوتاه از این پروژه بهره‌برداری کنیم. وی همچنین خبر از هماهنگی جهت واریز ۱۰ میلیارد تومان از اجرای مرحله اول توافقنامه برش استانی داد و گفت: انتخاب پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی به عنوان ارزیاب شرکت‌های متقاضی دانش بنیانی، از دیگر دستاوردهای مهم پارک استان می‌باشد که تنها پنج پارک علم و فناوری در کل کشور به این مهم دست یافته‌اند. 
    رئیس پارک علم و فناوری استان افزود: عمده محصولات فناورانه صادراتی استان شامل برد‌های الکترونیکی، قیر‌های رنگی و ماشین آلات پیشرفته مانند لامپ لیزری کم توان پزشکی است که به کشور‌های هدف مانند ترکیه و اروپای شرقی صادر می‌شوند. وی گفت: در پردیس مشترک پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان به شرکت‌های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری، فضای کارگاهی واگذار می‌شود و در این پردیس تمام مزایایی که در زون تخصصی پارک علم و فناوری وجود دارد، به این شرکت‌ها تعلق می‌گیرد. 
    وی با بیان اینکه هم اکنون حدود 339 شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تسهیلات خوبی از سوی دولت برای شرکت‌های دانش بنیان اعطا می‌شود، تعداد این شرکت‌ها در استان در حال افزایش است. وی افزود: حضور پارک در نشست توانمندسازی جوانان از طریق اقتصاد دیجیتال سازمان شانگ‌های و برگزاری نخستین رویداد صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ص) ویژه شمال‌غرب کشور از دیگر فعالیت‌های مهم این پارک، طی ماه‌های اخیر می‌باشد.
    گفتنی است در انتهای این نشست، به پرسش‌های خبرنگاران و مدیرمسئولان اصحاب رسانه در زمینه‌های مختلف پاسخ داده شد.