اخبار مرتبط

    برگزاری نشست مشترک کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی
    تاریخ ایجاد خبر : 1402/2/22
    ساعت ایجاد خبر : 12:27
    شماره خبر : 3303
    نشستی صمیمانه با حضور رئیس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در راستای بررسی نیازها و مشکلات فناورانه این مجموعه در مجتمع عصر انقلاب پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، دکتر جعفری‌راد رئیس پارک علم و فناوری استان ضمن خوش‌آمدگویی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به ارائه گزارشی از عملکرد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در سال 1401 پرداخت و گفت: با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته، مبلغ بودجه پیشنهادی پارک در سال 1402 به میزان دو برابر سال قبل افزایش یافته‌است. وی افزود: دبیری شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه ربع رشیدی (رینوتکس)، انتخاب پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی به عنوان هاب تعاملات فناورانه و نوآورانه ایران- چین و ایران-ترکیه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، طرح توسعه اراضی پارک جهت واگذاری به شرکت‌ها در محدوده مجتمع عصر انقلاب و 35 هکتار در شهرک شهید قاسم سلیمانی از جمله دستاوردهای چشمگیر پارک علم و فناوری می‌باشد. وی در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده جهت رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور افزود: با برگزاری جلسات متعدد با سازمان صمت، اداره کل امور مالیاتی، اداره استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بازرسی استان آذربایجان‌شرقی سعی نموده‌ایم که مشکلات متعدد شرکت‌ها در حوزه اخذ پروانه استاندارد، صدور مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، صدور پروانه بهره‌برداری و معافیت شرکت‌های فناور تازه تاسیس را رفع نماییم.

    دکتر علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جریان این نشست با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال 1401 عنوان کرد: در این قانون 20 ماده‌ای تمام موانع برای تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شده و هر چقدر تحقیق و توسعه در شرکت‌ها گسترش یابد، اقدامات تشویقی خوبی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

    خالقی معاون پارلمانی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ارزیابی‌ها و نظارت طرح‌ها دقیق بوده، به طوری‌که ۸۵ درصد از منابع اعطایی صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان به هدف نشسته و به محصول تبدیل شده است، افزود: 15 درصد از منابع صندوق که با مشکل مواجه شده، بدلیل نوع تکنولوژی طرح به نتیجه نرسیده و تبدیل به محصول نشده‌است.

    دکتر متفکر آزاد عضو کمیسیون آموزش مجلس و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال گذشته گفت: امسال مرحله نظارت بر اعمال قانون جهش تولید دانش‌بنیان است و این نشست‌ها کمک می‌کند تا ضعف در اجراها را پیدا کنیم.

    دکتر یعقوب هوشیار شهردار تبریز نیز با اشاره به اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: یکی از برنامه‌های هفتگی شهرداری تبریز، برگزاری چهارشنبه‌های دانش‌بنیان است که خروجی آن استفاده از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توسعه برنامه‌های مدیریت شهری است.

    در بخش دیگر این نشست، مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در خصوص دریافت تسهیلات، اخذ مجوز‌های دانش‌بنیانی، اجرای معافیت پرداخت بیمه‌ای کارگاه‌های زیر 5 نفر، مشکلات معافیت‌های مالیاتی برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مطرح و جهت پاسخ‌گویی به تعدادی از این سوالات، مسئولین مربوطه به‌صورت تلفنی پاسخ دادند.