اخبار مرتبط

    پذیرش 2150 دانشجو در قالب طرح دستیار فناوری
    تاریخ ایجاد خبر : 1401/8/3
    ساعت ایجاد خبر : 9:47
    شماره خبر : 3213
    معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پذیرش 2150 دانشجو در قالب طرح دستیار فناوری در کشور خبر داد.

    دکتر علی خیرالدین در نشست روسا دانشگاه ها و مراکز آموز عالی استان آذربایجان شرقی افزود: در این طرح دانشجویان به مدت 6 ماه در شرکت های فناور  ودانش بنیان مشغول به کار می شوند و به آنان در این مدت حقوق پرداخت می شود.
    به گفته وی طرح دستیار فناوری موجب ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه ها و دانشجویان با پارک های علم وفناوری،واحدهای فناور و صنایع می شود.
    معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  با اشاره به فعالیت محدود اساتید در شرکت های فناور و دانش بنیان گفت: متأسفانه تنها حدود ۱۰ درصد از اساتید در طرح‌های فناورانه مشارکت دارند که درنتیجه‌ی این امر، فرایند صحیح تولید محصول در شرکت‌های فناوری و ارائه‌ی آن به‌عنوان یک محصول به بازار طی نمی‌شود.
    معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی استان آذربایجان شرقی افزود: علی‌رغم اینکه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خوبی در موضوع تبدیل دانش به محصول تجاری در دانشگاه‌ها نوشته‌شده است، اما به دلیل عدم‌حمایت‌ قانونی لازم از اساتید فناور و مجوزهای کسب‌وکار و آشنا نبودن فناوران و نوآوران با نظام بازار، اساتید دانشگاهی نقش بسیار اندکی در حوزه فناوری دارند.
     دکتر علی خیرالدین در تشریح برخی از برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای جبران عقب‌ماندگی‌های موجود در بخش فناوری خاطرشان کرد: اجرای طرح "دستیار فناوری " ویژه‌ی دانشجویان، پرداخت حقوق به دانشجویان حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری، تکمیل زیست‌بوم فناوری کشور با ایجاد پردیس‌های علم و فناوری با مشارکت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و اعطاء گرنت پژوهشی و ۱۰ پایه‌ی تشویقی به اعضای هیات علمی برای انجام فعالیت‌های فناورانه مانند تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و حل مشکلات جامعه، از مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت محسوب می‌شود که تحقق این برنامه‌ها تنها با تلاش و برنامه‌ریزی بیشتر دانشگاه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.
    وی همچنین با تأکید بر ضرورت همکاری هرچه بیشتر دانشگاه‌ها با پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افزود: با توجه به پتانسیل‌های متعدد استان در بخش کشاورزی، صنعت، معدن و ...، ایجاد پردیس فناوری با مشارکت دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری استان و اداره‌ی کل مربوط به هر حوزه، جزو برنامه‌های اساسی ما است و همچنان که پردیس کشاورزی آذربایجان شرقی با مشارکت دانشگاه تبریز، پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی استان در آینده‌ای نزدیک افتتاح و شروع به کار خواهد کرد، سایر دانشگاه‌ها نیز می‌توانند در طرح‌هایی از این قبیل مشارکت داشته باشند.

    دکتر علی خیرالدین اظهار کرد: مهمترین مرحله حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان در ادبیات حوزه فناوری با عنوان دره مرگ death valley  معرفی شده است. در فرایند تبدیل یک ایده به فناوری اگر در مرحله فروش محصول موفقیت ایجاد نشود شرکت فناور دچار از بین رفتن انگیزه ، کاهش سرمایه و یاس میشود و لازم است با حمایت جدی در این مرحله بتوانیم شرکت های فناور را از سقط نجات دهیم.
    وی افزود:  ایجاد پردیس های تخصصی فناوری  که دارای زیرساخت و اعتبار لازم باشند یکی از راه ها کار های مهم حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور رشد یافته  برای عبور از این چالش است.
    دکتر صفر نصر اله زاده رئیس دانشگاه تبریز نیز ضمن تأکید بر ضرورت تبدیل علم به فناوری، تعامل و همکاری دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری را جهت تکمیل زیست‌بوم فناورانه و پیشبرد اهداف وزارت علوم خواستار شد.
    رییس پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به3 مرحله اجرای طرح گرنت فناورانه توسط پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی گفت: در این طرح ها137  نفر متقاضی حمایت بودند که از این میزان   در مجموع بیش  از 67  پایان نامه کاربردی در حوزه فناوری به میزان  3 میلیارد و پانصاد میلیون ریال حمایت شده است. در مرحله چهارم که اکنون در حال اجراست تا کنون 22 نفر درخواست حمایت را ثبت کردند.
    دکتر سعید جعفری راد افزود: در قالب طرح دستیار فناوری نیز دانشجویان در شرکت های فناور و  دانش بنیان مستقر در پارک فعالیت می کنند که تا کنون از 720 متقاضی،230 نفر حائز شرایط بوده اند که از این تعداد 63 نفر  پذیرش شده و در حال فعالیت در این شرکت ها هستند که برای این طرح بیش از 8 میلیارد و پانصد میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
    در این نشست روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان ضمن ارائه‌ی گزارش عملکرد و فعالیت‌های فناورانه مراکز رشد مستقر در هر دانشگاه، به بیان برخی از مشکلات دانشگاه‌ها ازجمله عدم توجه به دانشگاه‌های مهارت محور و اشتغال آفرین به دلیل ماهیت فعالیت عملی اساتید و نداشتن برون داد مقاله، ضرورت تمرکز بیشتر به دانشگاه‌های شهرستان‌ها با در نظر گرفتن آمایش سرزمینی و پتانسیل‌های موجود در آن‌ها، رفع موانع قانونی ایجاد پردیس توسط مراکز رشد و توجه بیشتر به مشکلات مالی مراکز رشد، ضرورت تسهیل فرآیند کسب مجوز تولید انبوه محصولات، توجه به امور معیشتی پژوهشگران، درخواست مجوز تبدیل دانشگاه‌های فنی ‌و‌ حرفه‌ای به پارک علم و فناوری، پرداختند.