اخبار مرتبط

    برگزاری نخستین جلسه هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان آذربایجان شرقی
    تاریخ ایجاد خبر : 1400/5/7
    ساعت ایجاد خبر : 14:5
    شماره خبر : 2064
    اولین جلسه هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان آذربایجان شرقی روز چهارشنبه ششم مرداد ماه 1400 باحضور کلیه اعضای هیات مدیره صندوق در محل سالن جلسات پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برگزار شد.

    در این جلسه دکتر واعظی رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و رئیس هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان،  ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه صندوق های پژوهش و فناوری  در استان عنوان کرد: صندوق های پژوهش و فناوری نهاد های مالی می باشند که مطابق ماده ۲۴ قانون رفع موانع تولید با هدف حمایت‌های مالی، علمی و پشتیبانی از فناوران، نوآوران و محققان شکل یافته اند و فرایند  ارائه تسهیلات و سرمایه گذاری  در این صندوق ها در مقایسه با سیستم بانکی کشور مزایای قابل ملاحظه وانعطاف پذیری بیشتر دارد.  دکتر واعظی به قابلیت ارائه خدمات سرمایه گذاری خطر پذیر ( VC)  در این صندوق ها اشاره نمود و عنوان کرد این خدمات اساسا در سیستم بانکی ارائه نمی شود و این موضوع یکی از مهمترین نقاط قوت صندوق های پژوهش و فناوری در ارائه خدمات به شرکت های فناور و دانش بنیان است. 
    رئیس هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان  افزود: علی رغم پتانیسل بالا حوزه فناوری در استان، تا سال ٩٧ استان آذربایجان شرقی فاقد صندوق پژوهش و فناوری بود و هم اکنون جزو نادر استان هایی هستیم که دو صندوق پژوهش و فناوری در آن راه اندازی شده و در حال ارائه خدمات به شرکت های فناور و دانش بنیان است . دکتر واعظی در مورد خصوصیات و توانمندی های  این صندوق عنوان کرد  در مقایسه با صندوق های فعال در سایر استانها این صندوق با سرمایه ثبتی اولیه بیشتری شروع به کار کرده است و میزان  سهام بخش خصوصی در این صندوق 60 درصد میباشد و فقط 40 در صد سهام متعلق به بخش دولتی است. در بخش دولتی این صندوق دانشگاه ها و پارک علم و فناوری و در بخش خصوصی دانشگاه های خصوصی و شرکت های دانش بنیان سهام دار این صندوق می باشند که این ترکیب سهامداران یکی دیگر از نقاط قوت صندوق پژوهش و فناوری استان است.   
    دکتر جعفر احمدی شالی مدیر عامل صندوق پژوهش و فناری استان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فرایند تاسیس صندوق و مراحل اخذ مجوز ، به تشریح  برنامه های تدوین شده در زمینه حمایت از فناوران استان پرداخت .
    در این جلسه ، آئین نامه های داخلی صندوق، فرایند اعطای تسهیلات ، سرمایه گذاری و صدور ضمانت نامه ها و چارت سازمانی صندوق  با آرای موافق اعضا به تصویب رسید و همچنین اعضای کمیته علمی وکمیته ارزیابی صندوق انتخاب شدند.
    گفتنی است، صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی آذربایجان‌شرقی با هدف حمایت‌های مالی، علمی و پشتیبانی از فناوران، نوآوران و محققان استان در تبدیل ایده‌های فناورانه به محصولات تجاری با سرمایه ثبتی 100 میلیارد ریال تاسیس شده است و بعد از صندوق پژوهش و فناوری ارس به عنوان دومین صندوق در استان آذربایجان شرقی به فناوران و شرکت های دانش بنیان ارائه خدمات می نماید.