نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با روسای پارکهای علم و فناوری کشور
Created Date : 4/13/2020 1:11:17 PM
Created Time : 13:11
News ID : 1901
ارائه گزارش عملکرد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به مقام عالی وزارت در زمینه مبارزه با بیماری کرونا

این نشست به صورت ویدئو کنفرانس  با حضور دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر برومند معاون پژوهش و فناوری  ، دکتر کشمیری، مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، دکتر وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و  روسای  پارک های علم و فناوری کشور، روز دوشنبه 25 فروردین ماه 1398  با موضوع بررسی دستاوردهای پارک‌های  علم و فناوری در مبارزه با بیماری کرونا،  از محل سالن شهدای علمی وزارت علوم برگزار شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این نشست ضمن تقدیر از اقدامات  انجام شده در پارک های علم و فناوری بر ضرورت ااستمرار فعالیت ها در حوزه مبارزه با بیماری کرونا در مجموعه پارک های علم و فناوری تاکید کرد. دکتر غلامی افزود، هم اکنون که بحث اجرایی و تبدیل دانش و فناوری و حمایت از طرح های مرتبط با بیماری کرونا مطرح است پارک های علم و فناوری و شرکت های مستقر نقش بسزا و تعیین کننده دارند.

دکتر کشمیری در این مراسم گزارشی آماری  از عملکرد کلی پارک های علم و فناوری در کشور ارائه نمود. ایشان  عنوان کرد هم اکنون تعداد 9400 شرکت فناور با 60 هزار نفر شاغل در 42 پارک در سراسر کشور در زمینه های مختلف فعالیت می نمایند و تا پایان سال 1398 در مجموع بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان فروش محصولات فناورانه در داخل کشور و بیش  از صد میلیون دلار  صادرات داشته اند. این پارک ها در مجموع در فضایی به وسعت 10 میلیون متر مربع با فضای کالبدی 650 هزار متر مربع فعالیت می نمایند که 47 در صد از این فضای کالبدی از منابع استانی تامین شده است. دکتر کشمیری افزود با شیوع بیماری کرونا حدود 400 شرکت فناور مستقر در پارک های علم و فناوری کشور به تولید محصولات مورد نیاز در زمینه مقابله با بیماری کرونا پرداختند و علاوه بر محصولات فناورانه مرتبط با بیماری کرونا بیش از یک میلیون ماسک و یک و نیم میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده تولید و در سطح کشور توزیع نموده اند.

در ادامه این جلسه روسای پارک های علم و فناوری کشور گزارشی از اقدامات و محصولات تولیدی شرکت های فناور مستقر را ارائه نمودند.

دکتر واعظی رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز در این نشست گزارشی از اقدامات پارک آذربایجان شرقی در زمینه پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا و همچنین محصولات و خدمات تولیدی شرکت های فناور مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی ارائه نمود.

دکتر واعظی اقدامات پارک در مدیرت و مبارزه با کرونا را در سه حوزه ساخت و تولید محصولات فناوری، حمایت از شرکت های فناور و حفاظت از پرسنل پارک و شرکت ها تشریح نمود. رئیس پارک،  16 محصول تولید شده توسط شرکت های مستقر در پارک را در حوزه ساخت و تولید محصولات ، از جمله  دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور)،، تب سنج با قابلیت اتصال به موبایل، محلول ضد عفونی بر پایه نانو ذرات کوانتوم دات و سیستم مکانیزه ضدعفونی داخل اتوبوس تشریح کرد و از اختصاص بسته حمایتی ویژه شرکت های فناور و حمایت های مالی پارک از شرکت های تولید کننده ماسک و مواد ضدعفونی خبر داد. دکتر واعظی افزود با اقدامات انجام شده در حوزه حفاظت از پرسنل پارک و شرکتها  نظیر توزیع مواد ضد عفونی کننده، ماسک، دستکش و ضدعفونی فضاهای عمومی پارک تا کنون به لطفا خدا هیچگونه ابتلا به بیماری کرونا بین کارکنان پارک و شرکت ها گزارش نشده است.

دکتر وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی دیگر سخنران این برنامه بود و از اختصاص 5000 میلیارد ریال اعتبار از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از تولید محصولات مرتبط با کنترل بیماری کرونا خبر داد. دکتر وحدت افزود در این زمینه تا کنون پرداخت اعتبار حمایتی به  68 طرح که مجوز های لازم را از وزارت بهداشت دریافت نموده اند از محل اعتبارات  صندوق  صورت  پذیرفته و با توجه به ظرفیت بالای شرکت های مستقر در پارک حمایت های لازم از طریق صندوق استمرار خواهد داشت.

این نشست ویدئو-کنفرانسی، دومین نشست مجازی وزیر علوم و معاونان در هفته جاری با مسئولان آموزش عالی کشور است. نشست مجازی وزیر علوم و معاونان وزارتخانه با روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع بیماری کرونا روز شنبه گذشته برگزار شد.